HU en UU vierden samen Coming Out Dag

Foto: Kees Rutten

Op dinsdag 11 oktober was het Coming Out Dag. De HU en UU vierden dit samen, bespraken de uitkomsten van een onderzoek over het regenboogfietspad en tekenden het Workplace Pride lidmaatschap.

Precies een jaar geleden, op 11 oktober 2021, verklaarden de initiatiefnemers het regenboogfietspad officieel voor geopend. Nu vieren hogeschool en universiteit samen Coming Out Dag. Een dag waarop wordt benadrukt dat iedereen het hele jaar door zichzelf moet kunnen zijn. Er is regenboogtaart en koffie. In De Blauwe Zaal in het Ruppertgebouw van de UU zitten veertig mensen klaar voor het volledig Engelstalig programma van een uur.

Regenboogfietspad voor het imago?

Milou van de Brug, student sociale wetenschappen aan de UU, en PHD’er Miriam Wickham onderzochten de meningen over het regenboogfietspad. 323 medewerkers en 183 studenten van de UU, HU en UMCU vulden hun enquête in. UU’ers waren hierbij relatief oververtegenwoordigd. Milou deelt de belangrijkste resultaten van het onderzoek. Daaruit blijkt dat de ondervraagden positief staan tegenover het fietspad en het symbool om aan de slag te gaan met diversiteit en inclusie. Maar bijna de helft denkt ook dat het regenboogpad door onderwijsinstellingen wordt gebruikt om hun imago te verbeteren. Van de LHBT+-ers is dat zelfs 65 procent.

De onderzoekers adviseren om meer te doen met genderinclusiviteit en om meer veilige plekken en zichtbaarheid voor LHBT-initiatieven te creëren.

Workplace Pride

Dan is het tijd voor een ondertekening. Elise Nauta, HR-directeur van de HU, en Janneke Plantenga, Diversity Dean UU, tekenen voor het Workplace Pride lidmaatschap. Zo worden ze deel van een community waar ruim 120 bedrijven bij zijn aangesloten. Hier kunnen ze elkaar om advies vragen en tips geven over inclusiviteit op de werkvloer. Want dat er nog veel actie nodig is, daarover is iedereen op deze bijeenkomst het eens.

Trajectum werkt samen met 19 andere universiteits- en hogeschoolbladen aan een onderzoek over diversiteit en inclusie. Hoe ervaar jij diversiteit op de HU? Vul de enquête hier in.