Officiële Regenboogfietspad-opening: ‘All I am asking is a little respect’

Foto: Peer van Tetterode

In het bestuursgebouw spraken fietspadbedenker Elias van Mourik, Janneke Plantenga (diversiteitsdecaan van de Universiteit Utrecht), Wilma Scholte op Reimer (lid College van Bestuur Hogeschool Utrecht) en Gönül Dilaver (universitair hoofddocent Biomedical Sciences en Senior Fellow Inclusief Onderwijs) vijftig luisteraars toe. In de zaal kregen ze koelkastmagneten met een regenboogvlag uitgereikt.

De in een roze pak geklede Elias zei met zijn fietspad mensen aan het denken te willen zetten. ‘Je kunt niet om een fietspad heen. Het is een krachtig symbool.’ Na een beschrijving van de maanden werk die het realiseren van het project heeft gekost en een dankwoord eindigde hij zijn speech met de woorden van zangeres Aretha Franklin: ‘All I am asking is a little respect!’

Foto: Peer van Tetterode

Volgens zowel de vertegenwoordigers van HU en UU is het fietspad een aanzet in een groter plan. Scholte op Reimer (HU) bezwoer dat acceptatie een grote voorwaarde voor ‘persoonsontwikkeling’ is en dat daar meer aandacht aan moet worden besteed. Volgens Plantenga (UU) luidt het fietspad een zogenoemd regenboogprogramma in. Dat bestaat uit lezingen en bijeenkomsten over inclusie voor de komende vijf jaar.

Foto: Peer van Tetterode

Na de toespraken fietsten de sprekers samen met student Bryce van de LHBTI-studentenvereniging Anteros, student Sterre van Employee Diversity (UU), rector Henk Kummeling (UU) en decaan Arno Hoes (UMC) op fietsen en tandems door een lint van het universitair bestuursgebouw naar het foodcourt op Padualaan 101. Boven de foodcourt sloten de gegadigden de bijeenkomst af met een silent disco.

Het fietspad met de acht kleuren loopt al sinds juni 2021 door De Uithof.

Ook interessant: Wat vinden studenten van Coming Out Day?