HU geeft advies over het coronavirus

Foto: Kees Rutten

Om het oprukkende coronavirus het hoofd te bieden, nemen sommige landen drastische maatregelen: Het sluiten van gebouwen, reisbeperkingen en het afblazen van bijeenkomsten. Zo ver is het nog niet aan de HU, maar ook de hogeschool houdt rekening met diverse scenario’s. Een lijst met vragen en antwoorden moet helderheid verschaffen.

De HU monitort daarnaast studenten die in het buitenland verblijven. Het International Office geeft advies aan opleidingen en studenten die een trip buiten de landsgrenzen willen ondernemen.

Studenten die in het buitenland verblijven en opleidingsinstituten krijgen het advies om nauw contact met elkaar te hebben. ‘Studenten wordt geadviseerd om hun instituut goed op de hoogte te houden van hun verblijfsplaats’, schrijft de hogeschool in een vraag- en antwoordlijst.
Studenten die de afgelopen periode in China waren, zijn gezond teruggekeerd. Ook met reislustigen in Zuid-Korea, Hong Kong en Noord-Italië is er contact. ‘Ze maken het goed.’
Studenten en medewerkers die binnenkort op reis gaan, moeten de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ter harte nemen. Ze krijgen het advies om zich te registreren bij de Nederlandse ambassade.

Ziek of koortsig

De hogeschool volgt – net als de andere instellingen voor hoger onderwijs – de adviezen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Ministerie van Buitenlandse zaken. Wie onlangs in landen waar het virus is aangetroffen is geweest, hoeft zich niet te melden. Wie zich ziek of koortsig voelt belt naar een huisartspost, is het advies. Mensen hoeven niet bang te zijn om contact te maken met studenten of medewerkers uit de besmette gebieden. ‘Er is geen reden om mensen zomaar in quarantaine te plaatsen.’
Wie ziek is, kan zich het beste telefonisch melden bij de huisarts of de GGD.

In Nederland zijn 200 bedden beschikbaar voor corona-patiënten. In het UMC Utrecht kunnen vier of vijf mensen terecht in een isolatieruimte. Voor grootschalige opvang is het calamiteitenhospitaal beschikbaar. Maar dit is momenteel niet aan de orde. Vooralsnog is het advies: was je handen met water en zeep en hoest of nies in een tissue of in je mouw.