HU hekkensluiter in lijst Elsevier

De HU is in het jaarlijkse onderzoek van Elsevier naar ‘beste hogescholen’ afgezakt naar de laagste plaats.

Dat meldt het weekblad in de hoger-onderwijspecial, die donderdag 29 september verschijnt. Op de één na laatste plek prijkt de Hogeschool van Amsterdam en derde van onder is Inholland. De beste grote hbo-instelling is Hogeschool Zeeland, gevolgd door Avans en Hogeschool Zuyd.

De ranking van Elsevier is gebaseerd op de Nationale Studenten Enquête waarin studenten oordelen geven over onder meer docenten, computers en de communicatie. Het blad turfde per hogeschool hoeveel opleidingen boven het landelijk gemiddelde scoren. Alleen instellingen met twintig of meer studies staan vermeld.

Van de 36 onderzochte opleidingen bij de HU bleken er vier bovengemiddeld gewaardeerd; dat is 11 procent. Een miniem verschil met de 12 procent van de Hogeschool van Amsterdam, terwijl Inholland 16 procent telt. Ter vergelijking: bij koploper Zeeland scoort 85 procent van de opleidingen boven het maaiveld.

In 2009 was de HU in de Elsevier-lijst nog een matige middenmoter met een tiende plaats van in totaal 15 hogescholen. Vorig jaar belandde de hogeschool in de laagste regionen: de één na laatste plek. Dat de HU nu als hekkensluiter te boek staat, wil nog niet zeggen dat de waardering voor alle opleidingen onder de maat is. De Utrechtse studie chemie bijvoorbeeld staat landelijk op nummer 1 in de Elsevier-lijst.

UPDATE
Het college van bestuur laat in een reactie op de uitkomsten in Elsevier weten dat binnen de hogeschool hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van het bacheloronderwijs en de dienstverlening naar studenten. De uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) uit 2011 tonen een lichte stijging ten aanzien van de algemene tevredenheid over het bacheloronderwijs, de begeleiding en de faciliteiten. ‘Desondanks heeft zo’n verbetertraject tijd nodig om zich te vertalen naar een hogere studenttevredenheid. In de resultaten van de NSE 2011 is dan ook een minder grote stijging terug te zien dan we zouden willen.‘ De verbeterkoers wordt ‘onverminderd voortgezet’.