Kort

HU krijgt ruim 10 miljoen per jaar om vertraging studenten en onderzoek op te vangen

De HU ontvangt in 2021 en 2022 respectievelijk 10.3 en 13.1 miljoen euro per jaar om de studievertraging bij studenten en achterstanden bij onderzoek in te lopen. Daarvan is 3.4 miljoen euro de komende twee jaar bestemd voor de lerarenopleidingen van de instituten Theo Thijssen en Archimedes. Voor onderzoek is 4 ton per jaar bestemd.

Dat maakte het college van bestuur gisteren bekend, tijdens een vergadering met de Hogeschoolraad. Het geld is afkomstig van het Nationaal Programma Onderwijs, waarmee de effecten van corona op het gehele onderwijs moeten worden tegengegaan.

De HU krijgt daarnaast compensatie uit het fonds voor de groeiende studentenaantallen. Dat is ruim 16 miljoen in 2021, oplopend tot 31 miljoen in 2026. In totaal is er zo’n 8.5 miljard euro beschikbaar voor basisscholen tot en met het hoger onderwijs.