Studenten en hogescholen vol lof over het coronaprogramma van het kabinet

Onderwijsminister Van Engelshoven - foto Kees Rutten

Studenten betalen volgend jaar de helft van het collegegeld. En instellingen krijgen extra geld vanwege toename van het aantal studenten. Dat zijn twee belangrijke maatregelen van het kabinet voor hogescholen en universiteiten ter compensatie van de coronapandemie. Onderwijs en studentenorganisaties zijn enthousiast.

Onderwijsministers Slob en Van Engelshoven presenteerden woensdag het Nationaal Programma Onderwijs met een steunpakket voor het gehele onderwijs, van basisscholen tot en met hoger onderwijs. In totaal is er voor de jaren 2021 en 2022 een bedrag mee gemoeid van 8.5 miljard euro. Voor het mbo en hoger onderwijs is er 2,7 miljard uitgetrokken.

Het is bijna een jaar geleden dat Nederland werd getroffen door de coronapandemie. Ook de 1.3 miljoen studenten en 150.000 medewerkers van het mbo en hoger onderwijs kregen ermee te maken. Het laat ‘diepe sporen na’ en leidt tot grote problemen, staat in het Programma. Het herstelprogramma wil vertragingen en achterstanden eind 2022 grotendeels weggewerkt te hebben. ‘Als we niets doen, zullen studenten en de samenleving hier veel schade van ondervinden’, zo staat er.

Het gaat om financiële en mentale steun aan studenten en extra geld voor de instellingen voor begeleiding van studenten, stagetekorten en ondersteuning van docenten. Ook krijgen zij extra structurele financiering voor de toegenomen studentenaantallen. Bovendien komt er meer budget voor onderzoek.

Een greep uit de maatregelen:

• Studenten hoeven volgend jaar maar de helft van het college- en lesgeld neer te leggen. Het Rijk betaalt de instellingen omdat zij minder collegegeld incasseren.
  • Studenten die in 2021/2022 en 2022/2023 het recht op een aanvullende beurt kwijtraken, krijgen een tegemoetkoming van 1500 euro.
  • De ov-kaart wordt (onder bepaalde voorwaarden) met maximaal twaalf maanden verlengd voor studenten die in de periode maart t/m december 2020 een opleiding volgden aan een hogeschool of universiteit
  • Er komt extra ondersteuning voor het wegwerken van achterstanden in het mbo en hbo, meer persoonlijke begeleiding voor studenten in het hbo en wetenschappelijk onderwijs en steun bij het zoeken van stages.
  • Hogescholen en universiteiten krijgen 644 miljoen euro voor meer personeel ter compensatie van de gestegen studentenaantallen (dit komt bovenop de 8.5 miljard)

De Vereniging Hogescholen (VH) is zeer positief over de maatregelen in het Nationaal Programma Onderwijs. Het is een ‘welkome steun in de rug voor alle studenten en docenten in het hbo’, schrijft de VH. Het kabinet geeft perspectief aan alle studenten in het hbo. De extra middelen om de werkdruk bij docenten tegen te gaan vanwege de toename van studenten is een ‘opsteker’. ‘Met dit Nationaal Programma Onderwijs investeert het kabinet in de goede start van hbo’ers op de arbeidsmarkt’, zegt voorzitter Maurice Limmen.

Opschalen van het fysieke onderwijs

Ook studentenorganisatie ISO is ‘blij’ met de compensatie voor corona. Het is ‘fantastisch’ dat de minister studenten tegemoetkomt door studenten komend jaar de helft van het collegegeld te laten betalen, stelt het ISO in een verklaring. En ook de extra middelen voor de hogescholen en universiteiten krijgt de goedkeuring van het ISO. ‘De volgende stap is het opschalen van het fysieke onderwijs, dan durf ik te zeggen dat we deze crisis doorkomen als studenten’, zegt voorzitter Dahran Çoban.

Net als de collega’s van het ISO toont de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zich ‘verheugd’ op de compensatie voor studenten, schrijven zij in een persbericht. ‘Met deze forse miljardeninvestering wordt eindelijk gehoor gegeven aan de noodzaak voor meer steun voor jongeren’, oppert LSVb-voorzitter Lyle Muns. Studenten hoeven niet zelf de rekening van de coronacrisis te betalen. ‘Zo krijgt iedereen weer een beetje ademruimte.’

Lees ook: Studenten die meebeslissen over basisbeursmiljoenen, het was een prachtige theorie