HU-minorstudenten ontwikkelen leefomgeving-app in opdracht van RIVM

Gisteren presenteerden HU-studenten van de minor Datavisualisatie & Infographics de app MEES, tijdens een online conferentie over de kwaliteit van de Nederlandse leefomgeving.

De app, gemaakt in opdracht van het RIVM, geeft met een stip op een kaart actuele informatie over jouw leefomgeving, zoals de luchtkwaliteit, drukte, geluidsmetingen en natuur. Met een vragenlijst wordt vervolgens onderzocht hoe mensen de locatie ervaren en wat er beter kan.

‘In de app kun je bijvoorbeeld zien wat je buurtgenoten over een bepaalde plek zeiden. Dat is anoniem, maar het geeft wel meteen een idee hoe anderen die plek beleefden. Dat maakt het leuker om de app te gebruiken’, vertelt een van de vier studenten aan Hogeschool Utrecht.

De app is nog in ontwikkeling, maar inwoners van de provincie Utrecht kunnen deze binnenkort gebruiken. De ‘belevingsdata’ zijn bijvoorbeeld te gebruiken om fietsroutes te verbeteren.