HU opnieuw op de elfde plaats in Elsevier-ranking

De HU staat net als vorig jaar op een elfde plaats in de lijst van brede hogescholen, opgesteld door Elsevier Weekblad. De lijst bevat veertien grote en middelgrote hogescholen. Koploper is Hanzehogeschool Groningen en hekkensluiter de Haagse Hogeschool.

Dat de HU opnieuw op de elfde plaats belandt in de lijst van ‘beste studies’ is niet verwonderlijk. Elsevier baseert zich vooral op de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête (NSE) en die is de afgelopen jaren niet doorgegaan. Daarom gebruikt het weekblad de gegevens van 2014 tot en met 2018.

Vorig jaar hanteerde Elsevier noodgedwongen een andere systematiek. Op basis van eerdere prestaties van opleidingen kende het blad gouden, zilveren en bronzen medailles toe. Uit een weging van de medailles ontstond de ranking. Daardoor steeg de HU vorig en dit jaar van de laatste plaats naar de elfde.

Vergelijken per opleiding kan binnen de Elsevier-site.