Kort

HU-studenten dienen ontwerp ideeën in voor nieuwe flat in De Uithof

In 2024 wordt in De Uithof studentenflat High Five gebouwd. Tot die tijd werken jaarlijks zo’n 400 HU-studenten in teams aan ontwerpideeën voor de flat. De winnende ideeën worden door Stichting Studentenhuisvesting Utrecht in een van hun locaties getest, met als doel om ze mogelijk toe te passen in High Five.

Zo wordt er gedacht aan duurzaamheid en bedachten studenten vijf faciliteiten voor gemeenschapsvorming die tegelijkertijd gezond leven stimuleren. Dat moet als het aan de studenten ligt straks gebeuren met de komst van een sportschool, een yogaruimte, een juice bar en een foodbar waar alleen gezonde en betaalbare maaltijden te koop zijn.

Een ander groepje studenten ontwikkelde de ‘nozzle’, een manier om duurzaam met water om te gaan. Dit is een hulpstuk waarmee een kraan een sterke nevel verspreidt in plaats van een straal water. Deze nevel is geschikt om de handen te wassen of een kopje af te wassen. De nozzle is eenvoudig te verstellen, zodat er alsnog een straal water uit de kraan komt om bijvoorbeeld een glas te vullen.