HU-studenten produceren robots voor zieke kinderen in WKZ

Studenten van de minor Social Robotics hebben robots geprogrammeerd voor de zieke kinderen in het Wilhelmina kinderziekenhuis, meldt HU Ontwikkelt. De robots moeten jonge kinderen afleiden als ze geprikt worden en ze helpen om in bed voldoende te bewegen. Ook kunnen de robots de kinderen gewoon vermaken.

Bij de minor leren studenten om sociale robots in te zetten in verschillende sectoren. Denk aan de gezondheidszorg, educatie en hospitality. Mensen voelen al snel een band met deze sociale robots, ook omdat ze ermee kunnen interacteren.

Om de robots goed in te kunnen zetten in het ziekenhuis, spraken de studenten met zo’n honderd zorgverleners om te vragen waar een robot voor jonge patiënten aan moet voldoen. Het eindresultaat is gepresenteerd aan de kinderraad van het WKZ.