HU: Wel steun, geen collegevrij

Voor het landelijk studentenprotest dat 21 januari in Den Haag plaatsvindt, wordt er op de Hogeschool Utrecht geen collegevrij gegeven.

‘Het protest valt in een tentamenweek, daarom heeft het bestuur gisteren besloten om geen collegevrije dag af te kondigen’, verklaart Sietzke Vermeulen, woordvoerster van het college van bestuur. ‘Studenten moeten immers in staat worden gesteld om hun tentamens te doen.’ Wel zegt het college de actie te steunen.

Ook op de Universiteit Twente valt het protest in een tentamenweek, maar daar is besloten om alternatieve tentamenmogelijkheden aan te bieden. Hiermee geconfronteerd, vertelt Vermeulen dat de HU dat niet gaat doen. Het college vindt dat een verkeerd signaal: ‘Onderwijs staat niet stil.’

Op andere onderwijsinstellingen worden regelingen getroffen voor het studentenprotest. De universiteiten van Utrecht, Groningen, Amsterdam en Tilburg geven collegevrij. De Hanzehogeschool Groningen biedt haar studenten een afmeldformulier voor colleges, en TU Delft houdt vrijdag vervroegd tentamens. Een aantal universiteiten (niet Utrecht) en Avans Hogescholen regelen bussen naar Den Haag. Een totaaloverzicht van de steun vind je hier.

Inmiddels heeft ook scholierenorganisatie LAKS de leerlingen opgeroepen aan het protest mee te doen.