HU zwaar getroffen door computerstoring

Een foutieve update van virusscanner McAfee, die wereldwijd computers lamlegt, heeft de HU zwaar getroffen. Bijna eenderde van de 7.000 pc’s zijn onbruikbaar.

Door een fout in de update van het virusscanbedrijf McAfee kunnen veel computers bij bedrijven en instellingen niet worden opgestart of kan niet worden ingelogd op internet, e-mail en netwerken. Het euvel is op woensdagavond 21 april ontstaan. Het probeem doet zich vooral voor met Windows XP, maar mogelijk ook met Windows 2000 en Vista. Apple-gebruikers ondervinden geen hinder.

De HU gebruikt vooral Windows XP waardoor een groot deel van de pc’s van medewerkers en apparaten in onderwijslokalen onbruikbaar zijn. ‘Ict-medewerkers zijn met man en macht bezig de problemen te verhelpen. Omdat het niet via het HU-netwerk is op te lossen, gaan zij alle getroffen pc’s langs. De prioriteit ligt bij de computers in klaslokalen en bij de frontoffices, zoals balies en mediatheken’, zegt HU-woordvoerder Floris Ran.

De ict-afdeling heeft posters opgehangen om personeel en studenten op de hoogte te brengen van de situatie. Ook komen er updates op de interne sites van Sharepoint en www.ict.hu.nl. Ran is ‘verbaasd’ dat dergelijke problemen ontstaan bij een gerenommeerd bedrijf als McAfee.

UPDATE 1. De herstelacties op de faculteiten zijn in een vergevorderd stadium. De faculteit Gezondheidszorg en de Natuur en Techniek zijn het zwaarst getroffen. De problemen bij de faculteit Communicatie en Journalistiek zijn opgelost.