HU: flexibiliseren deeltijd is prima, maar liever geen vouchers

Een aantal opleidingen in de zorg, welzijn en techniek mogen experimenteren met onderwijs in modules en tegoedbonnen.

De Hogeschool Utrecht steunt de reeks maatregelen van het kabinet tot flexibilisering van het deeltijdonderwijs. Maar de hogeschool staat kritisch tegenover de invoering van vouchers (tegoedbonnen) bij de aangekondigde experimenten.
 
Het flexibiliseren van de deeltijd past goed in het beleid van de HU, die zich profileert met Leven Lang Leren, waarbij professionals worden opgeleid ‘van 17 tot 67 jaar’. Pieter Cornelissen, programmadirecteur Onderwijsinnovatie:  ‘Wij proberen door het modulair maken van onze deeltijdopleidingen, wat grotendeels al is gerealiseerd, en door de invoering van blended learning (combinatie van contactonderwijs en online leren; red.) de aantrekkelijkheid te vergroten en de kwaliteit te verbeteren.’
Stapelen
Het kabinet maakte eind oktober bekend dat een aantal opleidingen in de zorg, welzijn en techniek mogen gaan experimenteren met onderwijs in modules. Tot op heden is het voor studenten bij reguliere hogescholen niet mogelijk om deeltijdonderwijs gefaseerd te volgen door onderwijsmodules te stapelen en zo een diploma te verwerven. Deeltijders moeten zich net als de voltijdstudenten voor het gehele jaar inschrijven. De commerciële instituten als LOI en NCOI mogen hun onderwijs wel modulair aanbieden. 
 
De hogeschool is minder gecharmeerd van de lancering van vouchers waarmee studenten onderwijs in kunnen kopen. Voor de opleidingen die meedoen met de experimenten stopt de bekostiging van het rijk. In plaats daarvan krijgen studenten tegoedbonnen die zij kunnen verzilveren voor onderwijs. Cornelissen rekent voor dat deze vouchers de hogescholen nog niet de helft opbrengen in vergelijking met de huidige bekostiging. ‘Dus de hogescholen moeten ofwel hoge collegegelden in rekening brengen, of het bedrijfsleven moet bijspringen.’ 
 
Ingewikkeld
Daar komt nog bij dat de vouchers ook bij particuliere instellingen als LOI en NCOI ingewisseld kunnen worden. ‘Dit betekent dat de kosten van de private aanbieders flink teruglopen’, zegt hij. ‘Voorheen vroegen deze opleidingen minimaal kostendekkende collegegelden terwijl ze straks ook het geld van de vouchers ontvangen.’
 
Volgens Cornelissen maken de vouchers het onnodig ingewikkeld. ‘Het is ook mogelijk om zowel de particuliere als gewone hogescholen toestemming te geven om gefaseerde deelname aan deeltijdonderwijs mogelijk te maken. Dat betekent dat onderwijseenheden afzonderlijk geaccrediteerd moeten kunnen worden. Dat is volgens mij de beste manier om het deeltijdonderwijs flexibel te maken.’ 
 
Het is nog niet bekend of de HU mee gaat doen aan de experimenten. ‘Dat beslissen we als de precieze uitwerking van de regeling duidelijk is.’
Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...