HU kruipt één plaats omhoog in Keuzegids

De Hogeschool Utrecht krabbelt langzaam op in de ranglijst van de Keuzegids. In de vandaag verschenen editie bezet de hogeschool de 14e plaats van de in totaal 17 grotere hogescholen. Dat is de vierde plaats van onder, één plek hoger dan de gedeelde derde laatste plaats van vorig jaar. Het jaar daarvoor stond de HU nog op de één na laatste plek.

Dat blijkt uit de Keuzegids Hbo Voltijd 2014. De HU stijgt een trede op de ladder doordat de totaalscore van 55,5 punten (van de maximaal honderd) dit jaar hoger uitvalt dan de 54 vorig jaar. Desondanks presteert de HU nog onder het gemiddelde van de grotere hogescholen. De HU laat de Hogeschool Leiden (55 punten), Hogeschool van Amsterdam (53,5 punten) en hekkensluiter Inholland (53 punten) achter zich.

In de top heeft een wissel plaatsgevonden. Avans Hogeschool, vorig jaar nog nummer 1, zakt met 69,5 punten naar een tweede plek. De nummer 2 van vorig jaar, Hogeschool Zeeland (71 punten), prijkt nu bovenaan. De NHTV uit Breda handhaaft zich met 68,5 op de 3e plaats.

Verbetering

Uitgesplitst naar sectoren blijken er bij de HU voor het eerst sinds jaren geen uitgesproken zwakke groepen van opleidingen meer te zijn. Wel doen technische vakken en die op het gebied van maatschappij & recht het slechter dan het landelijk gemiddelde. De economische en managementstudies zetten de ingezette verbetering door. Net als bij de sectoren educatie, communicatie en gezondheidszorg scoren zij gemiddeld.

De Keuzegids geeft ook een oordeel per opleiding. Hogescholen die het minder goed doen kunnen wel toppers herbergen (en andersom). Zo prijkt chemische technologie van de HU op nummer 1. Maar daar staat dan weer tegenover dat civiele techniek uit Utrecht en creatieve therapie uit Amersfoort als laatste eindigen.

Enquête

De oordelen uit de Keuzegids zijn gebaseerd op onder meer de resultaten van de Nationale Studenten Enquête, rapporten van de accreditatieorganisatie NVAO, gegevens over de uitval in het eerste jaar en informatie over het aantal studenten dat binnen vijf jaar een diploma behaalt. De gids is bedoeld als hulpmiddel voor scholieren bij het kiezen van een opleiding.