HU-lector: veel schade door mislukte bedrijfsovernames

De schadelijke invloed van mislukte bedrijfsovernames in het midden- en kleinbedrijf (mkb) op de Nederlandse economie is fors toegenomen. Zo is in vier jaar tijd het werkgelegenheidsverlies door mislukte overnames verdubbeld en de omzetderving en kapitaalvernietiging verviervoudigd. Mislukte bedrijfsovernames dempen op die manier het economisch herstel.

Die conclusie volgt uit onderzoekcijfers die het Kenniscentrum Innovatie & Business van de HU vandaag publiceert over de impact van bedrijfsopvolging op de Nederlandse economie in 2014/2015.

Lex van Teeffelen, lector Financieel-economische Advisering bij Hogeschool Utrecht, constateert dat een succesvolle overname van een mkb-bedrijf goed is voor innovatie, omzet en werkgelegenheidsgroei. Tegelijkertijd neemt de schade door mislukte bedrijfsovernames fors toe. Het rapport meldt een werkgelegenheidsverlies in 2011 van 50.000 arbeidsplaatsen en dat is in 2015 zeker verdubbeld.

Meer onderwijs
De onderzoekers pleiten in het rapport voor meer aandacht aan ‘overnemerschap’ in het onderwijs. Het lectoraat ontwikkelde al enkele jaren geleden een minor ‘Bedrijfsovername en Franchising’. Ook kunnen HU-studenten afstuderen op de overdracht van het eigen familiebedrijf. Een verkorte vorm van de minor wordt vanaf komend schooljaar ook aangeboden op 3 ROC's.

Media
Van Teeffelen weet met zijn onderzoek vaak de publiciteit te halen. Ook ditmaal besteden veel media, waaronder De Telegraaf, BNR, RTL Z en meer, aandacht aan het onderzoek. Over zijn geheim hoe de media te halen, vertelde hij al eerder in Trajectum.