HU-student in bestuur GroenLinks-jongeren Dwars

Laurens Lubbers (26), student aan de lerarenopleiding geschiedenis van de HU, is gekozen in het bestuur van Dwars, de jongerenvereniging van GroenLinks.

Hij is afgelopen zondag benoemd tot vicevoorzitter Organisatie en is tevens gekozen als bestuurslid Scholing en Ledenbinding. De 26-jarige student is met zijn achtste studiejaar bezig en noemt zichzelf dan ook langstudeerder. Dat komt onder meer door zijn activiteiten voor Dwars: in 2012-2013 was hij voorzitter van de Utrechtse afdeling van de jongerengroep. Verder schreef hij mee aan het verkiezingsprogramma en nam hij deel aan het campagneteam van GroenLinks Utrecht.

Leenstelsel
Het komend jaar gaat hij zich vooral bezighouden met het ondersteunen van de lokale afdelingen en het opzetten van een scholingsprogramma. ‘Ik ben zelf voorzitter in Utrecht geweest dus ik weet wat er nodig is om een afdeling goed draaiend te houden’, zegt hij.

Het komend jaar zal een spannende periode worden aangezien minister Bussemaker het leenstelsel wil invoeren. Moederpartij GroenLinks in de Tweede Kamer is voorstander terwijl de jongeren van Dwars tegen zijn. Het congres heeft zondag besloten om mee te demonstreren met de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) op 14 november in Den Haag. ‘Als ik kan, ga ik ook demonstreren’, zegt Lubbers.