HU wint tweede prijs Raak-awards

Hogeschool Utrecht heeft een RAAK-award gewonnen voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek. Deze tweede prijs is voor het project Every Picture Tells a Story, dat methoden en kennis ontwikkelde voor het produceren van effectieve infographics.

De eerste prijs ging naar Saxion Hogeschool voor het project Materialen in ontwerp. Zuyd Hogeschool won de derde en de publieksprijs voor het project Moleculaire diagnostiek voor therapie bij kanker. Vorig jaar won de HU de eerste en derde prijs.

De uitreiking van de SIA-RAAK-Awards was op 27 november in Den Haag tijdens het jaarcongres van de Stichting Innovatie Alliantie (SIA). Margo Brouns, hoofd Sociaal Planbureau Groningen en voorzitter van de jury, overhandigde de prijzen. Met de prijs wil SIA RAAK goed praktijkgericht onderzoek in de spotlights zetten en de bekendheid van onderzoek aan hogescholen vergroten. Het RAAK-programma is een regeling om samenwerkingsprojecten tussen hogescholen en werkveld te stimuleren, uitgevoerd door SIA en beschikbaar gesteld door het ministerie van OCW.

Informatiesnacken
Mensen zijn steeds minder geneigd lineair te lezen; ze zappen en doen aan informatiesnacken. In kranten, tijdschriften en online verschijnen dan ook steeds meer infographics, zoals stroomdiagrammen en grafieken. Infographics kunnen belangrijke instrumenten zijn bij het overbrengen van feitelijke informatie. Maar dan moeten ze wel betrouwbaar, werkzaam en overtuigend zijn.

In het project Every Picture Tells a Story werden methoden en technieken ontwikkeld voor het maken van effectieve infographics. Het maakproces van infographics bij overheid, media en bedrijfsleven werd van A tot Z geanalyseerd. Gebaseerd op een verkennende literatuurstudie, theoretische noties en uitgebreid empirisch onderzoek zijn modellen, tools en een proceshandreiking ontwikkeld voor professionals en onderwijs. Het project Every Picture Tells a Story staat onder leiding van lector Piet Bakker van het Lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek.

Bron: HU Redactie