HUtrecht goes Europe: Pecs

Groeten uit Pecs! Van welke Europese steden kan Utrecht als kandidaat Culturele Hoofdstad leren? Met die vraag trekken 10 studenten gewapend met camera en notitieboekje langs Similar Cities, steden die qua omvang en bewoners op Utrecht lijken. Volg de hele zomer lang hun bevindingen op trajectum.hu.nl!

Hier Casmira Wortel, Lukas van den Boom en Barbara Sjenitzer, drie studenten verbonden aan de Hogeschool Utrecht (Communicatie, Integrale Veiligheidskunde en Pedagogiek ). Samen reizen we, bepakt met opdrachten en veel te zware backpacks door Europa. Deze vierde en laatste etappe brengt ons naar: Pecs: de Culturele Hoofdstad van 2010. Deze mediterriaanse stad wordt ook wel de stad van de kunst, de stad zonder grenzen of de stad van de vijf kerken genoemd. Deze voormalig communistische stad kent dan ook vele gezichten.

In de voorbereidingsfase kwamen we er achter dat Pecs en Utrecht erg op elkaar lijken. Je kunt hierbij denken aan de historische binnenstad, de vele studenten en een vergelijkbaar herkenningspunt in de stad, ook genaamd ‘De Dom’.

Een van de leukste voorafbedadachte thema’s waar wij in verschillende steden naar op zoek zouden gaan luidde: ‘De Neudeflat van…’ Hiermee wordt bedoeld; de ‘rotte appel in de skyline’. Met 25 verdiepingen is het ‘Pecsi Toronyhaz’ het hoogste gebouw van de stad en vanuit elke uithoek te zien. In 1995 was het gebouw te aanschouwen in het Guinness Book of Records als ‘The Biggest Abandoned Building’. (Het gebouw staat overigens nog steeds leeg.)

Onze host is een bekende van onze mooie stad, daar hij een jaar in Utrecht heeft gewoond. In zijn gebrekkige Nederlands en iets beter Engels heeft hij ons de stad en omgeving laten zien. Wat betreft ons verblijf en onderdak hadden we het niet beter kunnen wensen. We zaten bij zijn familie. Communiceren gaat met handen en voeten, met woordenboekjes en google translate, maar het is erg gezellig. In één van onze eerste pogingen te vertellen wat we kwamen doen vertaalde google voor ons dat we in Pecs waren om gras te eten!

Onze host leidde ons de weg door de stad en schuwt er niet voor om ons ’s-avonds naar de stad mee te nemen om een aantal gezelligheidsdrankjes te doen. Net zoals in alle andere steden werd ons in Pecs verteld dat de zomer niet de beste tijd is om de stad te bezoeken. Deze universiteitsstad loopt volgens de achterblijvers leeg in de zomer. Om dit met eigen ogen te aanschouwen (natuurlijk alleen in het teken van het project…) zijn we regelmatig het nachtleven van Pecs ingedoken. Vergeleken met de eerdere verhalen viel de leegte en stilte ons reuze mee. De bars zijn tot laat open en er zijn genoeg gezellige kroeggangers te vinden. Kortom, ben je op zoek naar een leuke, goedkope, mooie stad en hou je van stappen op de Hongaarse manier (veel drinken, ‘goed’ ritmegevoel en een hoog staargehalte) dan is dit jouw stad!