Achtergrond

Jeffrey van Norden (18)
Eerstejaars bouwkunde faculteit Natuur & Techniek
Schaatser
‘Wat moeten we toch met Jeffrey?’ vragen zijn ouders zich soms af. Hun zoon van zeven werkt zich met regelmaat in de nesten en moet zich dan mel- den bij de schooldirecteur. Dat geklier, zijn vader kan er wel om lachen. Uit herkenning. Die jongen heeft gewoon te veel ener- gie. En dus gaat Jeffrey op schaatsen. Wat in Loosdrecht niet erg bijzonder is overigens, want iedereen zit er op. Wekelijks gaan busladingen kinderen richting ijsbaan. Pionnetjes rijden en op het einde klokt de trainer – meer voor de lol – een rondje. Jeffreys tijd is verras- send goed.
Vanaf zijn twaalfde gaat Jeffrey wedstrijdschaatsen. Even wennen, dat serieuze, maar zijn tijden verbeteren, en daar krijgt hij een kick van. ‘Dit kan wel eens wat worden met Jeffrey’, denken zijn ouders steeds vaker. Zijn vader rijdt hem van training naar training, van wedstrijd naar wedstrijd.
Op de havo krijgt hij de NOC/NSF-status. Hij heeft vrij van gym en vrijstelling voor een aantal vakken. Schaatsen en school zijn even belangrijk. Jeffrey leert plannen en priori- teiten stellen, hij wil niet achter- lopen bij wiskunde.
Als eerstejaars bouwkunde op de HU houdt Jeffrey zijn sportieve status. Inmiddels is hij het drukke schema gewend. Zes dagen in de week traint hij. Duurtraining, tempo’s rijden, naar de sportschool, fietsen en op zondag een wedstrijd.
Dat hij in het weekend geen biertjes mee drinkt, weten zijn vrienden. Aan Jeffrey heb je geen kroegtijger. Hij woont nog thuis en daar heeft hij het goed. Ook voor vriendinnetjes; weinig tijd. Hij ziet amper meisjes, behalve op de baan dan.
Schaatsen is een van de mooiste bewegingen die Jeffrey kent. Een vloeiende move en dat op zo’n hoge snelheid, met 50 kilometer per uur door een bocht. Prachtig. Dit jaar zit hij nog in de junioren A, na zijn negentiende gaat hij bij de neo-senioren. Het NK afstanden in Utrecht komt er aan en dan, wie weet…
Zijn droom is Olympisch goud, maar hé, stapje voor stapje. Op trainingskamp in Salt Lake City heeft hij in ieder geval al even op het heilige ijs gestaan, waar Sven Kramer zijn beroemde tien kilometer reed.