Achtergrond

Ik ben: Sanne van Fladderen

Derdejaars maatschappelijk werk & dienstverlening (deeltijd)
Projectmedewerker bij de VoorleesExpress Utrecht
Sanne van Fladderen wordt als kind elke dag voorgelezen. Soms door haar vader, meestal door haar moeder. Het is een vast ritueel voor het slapen gaan. Het liefst kiest Sanne Wij gaan op berenjacht, over een familie die op zoek gaat naar een beer, allerlei obstakels moet overwinnen, uiteindelijk een beer treft in een grot en hard terug rent naar huis. Vooral de stemmetjes die haar moeder gebruikt, vindt ze geweldig.
Die stemmetjes gebruikt ze zelf ook als ze stage gaat lopen bij de VoorleesExpress, een project waarbij kinderen met een taalachterstand wekelijks thuis worden voorgelezen. Bij haar eerste – Marokkaanse – voorleesgezin vinden de kinderen (8, 5 en 2) het eerst spannend, maar al bij het tweede bezoek staan ze bovenaan de trap met hun knuffels te wachten en wordt Sanne’s boekentas bijna uit haar handen getrokken. Ze gieren het uit bij het boek Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft.
Sanne zou willen dat kinderboeken niet alleen gaan over blonde kindjes met moeders in spijkerbroek, maar ook over kinderen die Mohamed heten die een moeder met een hoofddoek hebben. Ze werkt nu twee dagen in de week als projectmedewerker bij de VoorleesExpress en is overgestapt op deeltijd studeren.
Met de moeder van haar eerste voorleesgezin, Karima, is Sanne bevriend geraakt. Een vriendschap die zich anders waarschijnlijk niet had gevormd. Karima is 28 jaar en heeft drie kinderen. Een wereld van verschil met Sanne, en toch hebben ze veel gemeen. Dezelfde humor bijvoorbeeld. Ze bespreken veel samen; hun leven, hun keuzes. Via Karima leert Sanne de Marokkaanse cultuur kennen. Sms’jes dat ze vijf minuten later is, daar lacht Karima om. Hoeft helemaal niet. Ze is altijd welkom. Boven háár sms’jes zet Karima nu ‘zusje’, want dat is Sanne geworden: familie.
www.voorleesexpress.nl
Van 19 t/m 29 januari zijn de nationale voorleesdagen.
www.nationalevoorleesdagen.nl