‘Ik ga heel slordig met mijn eigen geld om’

Jort Kelder overhandigde woensdag 17 augustus een cheque van ruim 1700 euro (een jaar collegegeld) aan een student. Het was het startschot voor de campagne ‘Slim studeren = geld beheren’.

De vraag is of Kelder, oud-hoofdredacteur van zakenmagazine Quote, de aangewezen persoon is om dergelijk programma te lanceren. ‘Ik ga heel slordig met mijn eigen geld om’, biechtte hij tijdens de presentatie op voor een zaal vol eerstejaars studenten die meedoen aan de Utrechtse Introductie Tijd (UIT).

Wel had hij vijf tips voor de studenten hoe ze de top kunnen bereiken. In een notendop: school is voor sufferds, doe het niet voor het geld, toon durf, trap lol en wees zuinig. ‘Iemand die te veel geld uitgeeft is een wannabe. Echte rijken doen dat niet.’

Het financieel educatieprogramma gaat het tweede jaar in. Speciaal opgeleide ouderejaars uit verschillende steden, waaronder Utrecht, geven trainingen aan hun collega’s hoe ze slimmer om kunnen gaan met geld en hoe ze schuldenvrij blijven. Volgend studiebeursverstrekker DUO is de gemiddelde schuld van studenten sinds 2004 met tachtig procent opgelopen naar bijna 15.000 euro.

Meer informatie over de campagne en trainingen is te vinden op www.studerengeldbeheren.nl. De campagne is opgezet door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in samenwerking met MasterCard. Vanwege de deelname van de laatste sneerde Kelder: ‘Het is hypocriet dat creditmaatschappijen hieraan meedoen, want ze hebben er juist belang bij dat wij veel geld uitgeven.’