Columns

Ik kreeg een boos mailtje. Van de baas van mijn school

Stefan Dwarswaard. Foto: Kees Rutten

Mijn conclusie: School is om te leren. En dat, dat heb ik op het nippertje gedaan.

Stefan Dwarswaard studeert Journalistiek aan de HU.

Ik zag me al hangen aan die publieke schandpaal. In mijn vorige column zaten feitelijke onjuistheden, de vrees van elke journalist.

Mijn column ging over een vermeende misstand op mijn opleiding. In de klas was ons namelijk verteld dat de HU haar eigen apparatuur niet verzekert. Na een dubbele check bij de mediadesk bleek dit te kloppen. Zo schreef de mediadesk: ‘Vanuit de opleiding zelf is de apparatuur sowieso nooit verzekerd, die verantwoordelijkheid ligt bij de student. Daar tekenen ze ook voor.’  Mijn klasgenoten en ik kwamen tot dezelfde conclusie: wij zijn de sigaar als de apparatuur stuk gaat.

Later die week schreef ik mijn verontwaardigde column en was erg tevreden over het resultaat. Ik had het tot op de bodem uitgezocht, dacht ik. Tot ik een dag na publicatie in mijn mailbox keek en mail had van Hans de Clerq: de directeur. Onderwerp: ‘feitelijke onjuistheden’ Het angstzweet brak me uit.

Wat de mediadesk niet had verteld is dat de meeste ouders een aansprakelijkheidsverzekering hebben, die jou ook verzekert zolang je studeert. En dat deze verzekering ook de schade van geleende schoolapparatuur vergoedt.

Een aansprakelijkheidsverzekering? Ik had geen flauw idee wat dat was. Ik stuurde mijn vader een berichtje en ja hoor, ook ik had die verzekering. Vervolgens belde ik met de verzekeringsmaatschappij die me vertelde dat ik geen eigen risico had. Bij diefstal of bij schade van de apparatuur werd dit dus volledig vergoed.

Ik loop geen risico, maar geldt dit ook voor alle andere studenten? En hebben alle ouders deze verzekering? Voor die vragen nam ik contact op met Michel Ypma, een verzekeringsexpert bij Independer. Die vertelde dat een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht is en dat er soms wel een eigen risico is, dat varieert van 0 tot 500 euro’. Hij sloot af met: ‘Goed dus om dit even bij je ouders te checken.’