Docent over student

‘Ik zou kiezen voor kleinere klassen’

In de derde aflevering van de serie Docent over Student vertelt Journalistiek-docent Gert-Jan Peddemors over het type student waar hij moeite mee heeft, zijn ervaring met online lesgeven en wat hij zou willen veranderen aan de HU.

Heb je ooit een lievelingsleerling gehad? Of iemand van wie je iets hebt geleerd?
‘Oh jeetje, die vraag had ik niet verwacht. Ik leer aan de lopende band van leerlingen. Dat zou gek zijn als dat niet zo was. Studenten maken ontzettend veel mee en soms dingen die ik niet meegemaakt heb, dus absoluut leer ik van ze! Dat is ook één van de dingen die het interessant maken om met jongeren te werken.

Bij mijn groepen fotografen zie ik dat sommige studenten in bepaalde genres al veel ervaring hebben. Bijvoorbeeld de studenten die veel feesten en partijen fotograferen. Dat genre heeft specifieke eisen en daar zijn sommige studenten bedrevener in dan ik.’

 Heb je weleens moeite gehad met een student?
‘Je hebt soms studenten die hun rechten heel goed kennen, maar niet weten wat hun plichten zijn. Dat vind ik lastig. Dan roepen ze wat er allemaal niet deugt, maar voldoen zelf niet aan de gestelde verwachtingen. Dan klagen ze dat ze niet weten wat ze moeten doen voor de cursus, maar ze weten precies hoe lang de docent heeft om de toets na te kijken. Of ze verwachten dat de docenten van alles voor ze doen. Dat gezegd hebbende ben ik over het algemeen heel tevreden over de samenwerking met studenten.’

 Wat moeten studenten vooral wel doen? En wat niet?
‘Ik vind het fijn als studenten meedenken en af en toe wat zeggen. Zeker nu met de online lessen vind ik het fijn als mensen een vraag stellen. Soms is het eenzaam om achter de computer te zitten. Je praat maar tegen dat ding en voor hetzelfde geld ben ik al een kwartier offline, want ik hoor en zie niets terug.  Als ik een handje omhoog zie gaan met de vraag of ik nog een voorbeeld kan geven of het beter kan uitleggen, ben ik opgetogen. Kritische vragen, daar ben ik ook dol op. Ze dagen me uit om mijn best te doen. Bijvoorbeeld over maatschappelijke kwesties in het nieuws.

‘Ik vind het vervelend als studenten permanent met andere dingen bezig zijn, bijvoorbeeld met een andere les. Als ze passief worden en de hele tijd omgedraaid zitten of aan het kletsen zijn is dat ook naar. Soms denk ik dan als ik voor de klas sta: “Hou je kop eens.” Online staat iedereen ‘gemuted‘, dus dan heb je daar geen last van.’  

Als je de baas van de HU zou zijn, wat zou je het eerste veranderen?
‘Ik zou kiezen voor kleinschaliger onderwijs, bijvoorbeeld kleinere klassen. Ik voel ervoor klassen van dertig terug te brengen naar klassen van twintig. Daar zit de verbetering in. Verder is de HU een ongelofelijk grote organisatie, waardoor ik het idee heb dat het hoofdmanagement geen voeling heeft met de verschillende opleidingen.’

‘De centrale directie weet niet wat er echt op de werkvloer speelt. Daarnaast vind ik de speerpunten van de HU-visie moeilijk in te vullen. Bijvoorbeeld het combineren van de speerpunten ‘leerteamwerken’ en ‘gepersonaliseerd leren’. Dat is een ingewikkelde, voor het curriculum van de opleiding Journalistiek.’

Ook interessant: Ook Marijke zit er zo nu en dan een beetje doorheen