In Groningen hebben ze hun eigen rooster – met reizen in de spits – al klaar

Zes Groningse onderwijsinstellingen hebben al een compleet ‘Gronings rooster’ ontwikkeld, waarbij studenten na de zomervakantie ook in de ochtend naar school komen. Deze spreiding van onderwijsactiviteiten over de hele dag is noodzakelijk, stellen ze. Het rooster is ontwikkeld samen met het bedrijfsleven, overheden en andere organisaties, schrijft NU.nl.

Het rooster volgde op de huidige eis van de rijksoverheid dat lessen alleen tussen 11.00 en 15.00 uur mogen plaatsvinden, om zo studenten minder te laten reizen in de spits. Daarop kwam veel kritiek. Gisteren werd ook duidelijk dat die voorwaarde binnenkort van tafel gaat.

​​​​​​​In het Groningse voorstel beginnen zorginstellingen voor 7.30 uur en reist kantoorpersoneel voor 8.30 uur of na 9.30 uur met het OV. Het voortgezet onderwijs kan dan om 8.30 uur beginnen en het mbo tussen 8.30 en 9.00 uur. Hbo en universiteit hoeven dan pas tussen 9.00 en 9.30 uur te starten.