Ook hogescholen krijgen meer ruimte voor fysiek onderwijs

Foto: Kees Rutten

Hogescholen krijgen na de zomervakantie beduidend meer ruimte om fysiek onderwijs te geven, net als universiteiten en mbo-instellingen. Premier Mark Rutte zal dat woensdagavond bekend maken, zo meldt onder andere NRC.

Bedoeling is volgens NRC dat studenten vanaf 1 augustus ook in de spits naar colleges mogen reizen, met als voorwaarde dat het aantal reisbewegingen niet hoger wordt dan 40 procent van wat het vóór de coronacrisis was.

Op dit moment is nog de afspraak dat de lestijden liggen tussen 11 uur ‘s ochtends en 15 uur ‘s middags. Daardoor is het noodzakelijk om veel online onderwijs te geven.

Afwachten hoe de HU dit invult

Met de waarschijnlijk nieuwe afspraken krijgt het hoger onderwijs dus meer ruimte voor fysiek onderwijs. Studenten en medewerkers moeten zich daarbij wel nog altijd aan de anderhalvemeterregel houden. En het is nog afwachten hoe de HU deze verruimde mogelijkheden precies gaat invullen. Op dit moment mogen de gebouwen een bezettingsgraad hebben van 10 tot 15 procent.

Eerder werd al bekend dat het voortgezet onderwijs na de zomervakantie weer helemaal open mag. Scholieren hoeven dan geen anderhalve meter afstand meer tot elkaar te houden.