In Heidelberglaan 9 moet studentbetrokkenheid gaan ontstaan

Foto: Kees Rutten

Maandag om 12.00 uur is de feestelijke opening van Heidelberglaan 9. Vanaf dan is de ruimte geopend voor studenten en vind je hier de medewerkers van het programma gemeenschapsvorming en studentenbetrokkenheid (HUGS).

De benedenetage van Heidelberglaan 9 (onder de studentenflats De Bisschoppen) is een ruimte van circa 15 bij 10 meter. Het bevat onder meer bureaus, een zithoek, een koffiecorner en twee werkruimtes. De felle kleuren van de muren en meubilair vallen op. Tot voor kort was hier Campus Recruitment gevestigd, een onderdeel van Interval Services. Interval was het uitzendbureau van de HU dat de hogeschool vorig jaar heeft ontbonden.

Tineke Eendebak, programmacoördinator van het programma maakte zich al langer hard voor een eigen ruimte. Toen ze eind vorig jaar hoorde dat Heidelberglaan 9 vrij zou komen kwam ze in actie. ‘Ik ben ontzettend blij dat we op deze manier meer zichtbaar zijn. Studenten kunnen zo op een laagdrempelige manier binnenlopen en over onze activiteiten horen. Of als ze zelf leuke ideeën hebben, zijn ze van harte welkom om die hier te komen delen.’

StudieHUiskamer

Het programma HUGS vormt een onderdeel van de zogenaamde kwaliteitsafspraken. Bij het afschaffen van de studiebeurs in 2015 is besloten dat hogescholen en universiteiten extra gelden krijgen om het onderwijs te verbeteren. De HU kon hierdoor honderden docenten extra aanstellen. Een deel van de kwaliteitsgelden (zo’n vier miljoen euro’s per jaar) is bestemd voor projecten die de gemeenschapsvorming en studentenbetrokkenheid moeten verbeteren.

Het gaat onder andere om de werkgroep Diversiteit en Inclusie, het cultuur- en debatcentrum Podium, activiteiten van de Honourscommunity en de StudieHUiskamer. Bij de laatste kunnen studenten een dag in de week onder begeleiding van een coach studeren. Naast een extra werkplek voor de medewerkers van het HUGS-programma is de ruimte bedoeld als studenteninloop en thuishonk voor student-assistenten, stagiaires en vrijwilligers van de projecten.

Maandag tot en met woensdag  tussen 12.00 en 14.00 uur kan iedereen poffertjes halen. De opbrengst gaat naar giro 555 voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne.