Inspectie wil opheldering over tentamenfraude

De Onderwijsinpectie vraagt de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit om opheldering na berichten dat frauderen bij tentamens wel erg eenvoudig is. “We spreken ze binnenkort even aan”, laat een woordvoerder vanmiddag weten.

Op Twitter had een student van de VU geschreven dat hem bij een tentamen niet om een ID was gevraagd.  Stadszender AT5 maakte vervolgens een filmpje waaruit blijkt dat het bij de UvA relatief gemakkelijk is om zomaar tentamen te doen. Zo zouden ouderejaars, grote broers of wiskundewonders in principe de tentamens kunnen maken waar studenten zelf moeite mee hebben.
Altijd legitimeren
'Deze berichten zijn voor ons reden om wellicht de regels aan te scherpen', laat een woordvoerder van de UvA weten. Op dit moment zijn studenten verplicht hun ID te laten zien als surveillanten daar om vragen. Maar dat is bij de verslaggever van AT5 niet gebeurd.
Bij de VU staat in de regels dat studenten zich bij een tentamen altijd moeten legitimeren. 'Dat is in dit geval mis gegaan, en daar zullen we het dan ook over hebben', aldus een woordvoerder van de VU.

Illustratie: screenshot uit filmpje AT5