Columns

Internet

Internet verandert veel. In de ogen van de een gaat het heel snel en in
die van de ander trager dan voorspeld is. De ontwikkeling van internet
tegenhouden lijkt me lastig, al houdt de Chinese muur toch nog wel het een en ander tegen. Een leuk en informatief YouTube filmpje laten zien,
www.youtube.com/studyinginholland bijvoorbeeld, gaat mooi niet door. Veel multinationals zijn daarom in China nog niet echt actief.

Toch gebruiken grote merken in China wel al internet om hun klanten beter te leren kennen. L’Oreal heeft bijvoorbeeld een ‘beauty forum’ en stuurt naar degenen die zich inschrijven ongevraagd samples. Ook bloggers met veel volgers worden soms beloond door bedrijven als er positief over het bedrijf of merken wordt geschreven

Het Engelse onderzoekbureau Synovate schrijft in China Daily dat 64% van de Chinese bevolking dagelijks gebruik maakt van internet en gemiddeld 11 uur per week on line is. In de grote steden van China spenderen de jongeren tussen de 18 en 24 jaar meer tijd achter de computer dan voor de televisie. Mobiele telefoongebruikers spenderen 3.2 uur per week aan bellen en 5.8 uur per week aan anderen dingen met hun mobieltje. Een nieuwe trend zijn micro-blogs waarbij grote firma’s producten tijdelijk tegen opbod aanbieden.