Invoering extra examens te duur

In januari eindexamen doen en in februari beginnen aan hogeschool of universiteit. Leerlingen van twaalf middelbare scholen hadden de afgelopen jaren die mogelijkheid. Het experiment wordt nu beëindigd. Er zijn nog ’te veel knelpunten’.

Bij de betrokken scholen is drie jaar geëxperimenteerd met het ‘extra examenmoment’ in januari, naast de reguliere centrale examens in het voorjaar. De leerlingen waarderen deze mogelijkheid, laat staatssecretaris Van Bijsterveldt weten in een brief aan de Kamer. Dat geldt vooral voor leerlingen die het jaar ervoor zijn gezakt. Zij hoeven maar een half jaar te wachten op nieuwe examens.

Landelijke invoering van het in 2004 gestarte project stuit echter nog op te veel barrières. Het zou overheid en scholen extra mankracht kosten. Ook zouden er twee keer zoveel examens gemaakt moeten worden en is het de vraag of hiervoor voldoende bekwame examenmakers zijn. Bovendien vallen de doorstroommogelijkheden tegen. Hogescholen en universiteiten staan niet te popelen om extra instroommomenten in te voeren.

Al met al zou landelijke invoering vijftig miljoen euro per jaar kosten en dat is het de staatssecretaris nu niet waard. Leerlingen van de betrokken scholen hebben in januari 2011 hun laatste extra examenmoment.