Inzamelen voor de voedselbank bij Maatschappij en Recht

Met de feestdagen voor de deur organiseert hogeschooldocent Marianne van der Zande deze week op de faculteit Maatschappij en Recht een inzamelingsactie voor de voedselbank.

Toen Van der Zande van een vrijwilliger hoorde dat er in Utrecht kinderen zijn, die hun tanden niet kunnen poetsen omdat ze geen tandendborstel en tandpasta hebben, was dit voor haar een stimulans om deze actie te starten. Hiermee hoopt Van der Zande Utrechtse gezinnen die een beroep doen op een van de negen voedselbanken in de stad, iets extra’s te kunnen geven met kerst. Medewerkers en studenten kunnen deze week in de hal van de faculteit houdbaar voedsel en verzorgingsproducten doneren.

Uit onderzoek van HU-lector Lia van Doorn blijkt, dat in de stad Utrecht bijna 300 kinderen voor hun maaltijden afhankelijk zijn van de voedselbank. In totaal maken 500 huishoudens gebruik van de voorziening. ‘In sommige gezinnen is de armoede zo groot, dat de spaarpot van de kinderen wordt aangesproken om voedsel te kopen’.