Jeugdige sporters overspoelen De Uithof

Hoewel de vakantie zijn intrede doet, zal het komende week druk worden in De Uithof en andere delen van Utrecht. Zo’n 2700 jonge sporters en hun begeleiders strijken dan neer in de stad vanwege het European Youth Olympic Festival, dat van 14 tot en met 19 juli plaatsvindt.

Het EYOF is een tweejaarlijks sportevenement – een voorproefje van de Olympische Spelen – waar jonge sporters uit enkele tientalle landen uit Europa in negen disciplines tegen elkaar strijden. Van atletiek, zwemmen, volleybal tot judo. De HU en Universiteit Utrecht ondersteunen het evenement.

Er verrijzen maar liefst vier Olympische dorpen waar de sportievelingen onderdak vinden: de studentencomplexen in De Uithof, de gebouwen op het University College Utrecht en het NH Hotel in het centrum. Gesport wordt er onder meer in de sportcentra Olympos (basketbal) en Galgenwaard (turnen) en de Jaarbeurs (handbal, volleybal, judo).

Studentenhuisvester SSH Utrecht tekent voor de huisvesting van de sporters. Deze week maken medewerkers van de SSH met behulp van studenten 2700 bedden op, waarvan 500 extra lange voor de basketballers en volleyballers. Detail: er worden 12500 rollen wc-papier verstrekt.

De openingsceremonie is op zondagavond in stadion Galgenwaard en bevat de Olympische tradities zoals het binnendragen van de Olympische Vlam en het ontsteken van het Olympisch Vuur. Koning Willem-Alexander verricht de officiële opening onder toeziend oog van festivaldirecteur en olympisch zwemkampioen Pieter van den Hoogenband. Ook treedt rapper Gers Pardoel op.