Jongensklassen om uitval tegen te gaan

Het Instituut Social Work in Utrecht zet groepen mannelijke studenten in enkele klassen bij elkaar om uitval tegen te gaan.

Het instituut experimenteert dit jaar in de propedeuse met dergelijke ‘jongensklassen’. Bij opleidingen als maatschappelijk werk & dienstverlening en sociaal pedagogische hulpverlening zijn vrouwen in de meerderheid waardoor de mannen ondergesneeuwd worden. Door hen bij elkaar te zetten in een beperkt aantal klassen ontstaat een evenredig aantal van beide seksen.

Dat meldt de Volkskrant in een artikel op donderdag 3 december. De reden voor het experiment is de hoge uitval van mannelijke studenten. Vermoedelijk komt dit doordat zij in hun eentje of met enkelen in klassen zitten met overwegend meiden. Als er dan in groepjes wordt samengewerkt zijn de vrouwen dominant. ‘Meiden nemen het voortouw, plannen alles tot in de puntjes. Bovendien gaan ze voor de jongens zorgen’, zegt docent Marja Langenhuizen in de Volkskrant.

Onderzocht wordt of de jongensklassen daadwerkelijk leiden tot minder uitval. Docent Hans Grootaers denkt dat die nu al is gedaald. In andere jaren waren er al vijf van de vijftien jongens vertrokken. Nu is er nog geen een weg. ‘Dat is geen toeval.’ Een bijkomend probleem is dat er in de meidenklassen wordt gemopperd: ze missen de jongens.