Jongerenpartijen hekelen ‘hun’ kabinet: ‘Dit was niet de afspraak’

De vier regeringspartijen krijgen felle kritiek uit eigen kring: hun jongerenorganisaties komen in opstand tegen de onderwijsbegroting. Nu de basisbeurs is afgeschaft, mag het kabinet van hen niet bezuinigen op het hoger onderwijs.

‘Kabinet breekt belofte aan studenten’, staat boven de oproep die de jongeren van VVD, CDA, ChristenUnie en D66 vandaag aan de Tweede Kamer richten. Ook de jongeren van GroenLinks doen mee, net als de studentenorganisaties ISO en LSVb.

De basisbeurs is weg en dat levert geld op. Komend jaar kunnen universiteiten en hogescholen 206 miljoen euro extra tegemoet zien. Maar het hoger onderwijs moet tegelijkertijd bezuinigen en dat was niet de afspraak, vinden de jongeren.

Verbetering
Ze doelen op een omstreden ‘doelmatigheidskorting’ die oploopt tot 43,6 miljoen euro in het jaar 2021. Zo beknibbelt het kabinet dus op de opbrengst van het nieuwe leenstelsel, menen de jongeren.

Toen de basisbeurs in 2015 werd afgeschaft, hadden VVD, PvdA, D66 en GroenLinks bezworen dat de opbrengst van het leenstelsel volledig ten goede zou komen aan de verbetering van het hoger onderwijs, stellen de ondertekenaars. ‘Wij roepen alle partijen in de Tweede Kamer dan ook op om te investeren in de toekomst en deze bezuiniging op onderwijs te schrappen.’

Lastige vragen
Volgende week verdedigt D66-minister Van Engelshoven de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer. De parlementariërs stelden haar al een aantal lastige vragen, onder meer over de ‘korting’ waartegen de jongeren nu ageren. Is het onderwijs inderdaad zo ondoelmatig en is de werkdruk nu al niet erg hoog?