Juristen: je kunt studenten niet uitsluiten van de energietoeslag

Als studenten een juridische procedure aanspannen omdat ze uitgesloten worden van de energietoeslag, dan is de kans groot dat ze gelijk krijgen. Die uitsluiting is namelijk onrechtmatig, meldt Nieuwsuur na raadpleging van experts.

Het uitsluiten van groepen kan alleen als er een ‘gerechtvaardigde grond’ is. En die is er niet, zegt juridisch expert Willy Heesen. ‘Want studenten wonen niet anders dan niet-studenten. Alle woonvormen die studenten gebruiken – bij ouders, zelfstandig of op kamers – zijn ook van toepassing op niet-studenten.’

Omdat de energieprijzen fors stijgen krijgen mensen met een laag inkomen een toeslag van 800 euro. Die kunnen ze nu al aanvragen. Wel moeten Eerste en Tweede Kamer de wet nog goedkeuren. Volgens studentenorganisatie LSVb komen studenten door de hoge energieprijzen in geldnood.