Kabinet start proef met sneltesten op mbo, hbo en universiteit

Het kabinet start vanaf volgende week met een proef voor sneltesten op het mbo, hbo en de universiteit. Dat zei minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) tijdens een debat in de Tweede Kamer.

De pilot begint in Groningen op de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), de Hanzehogeschool en het Noorderpoort College. Het eerste deel van de pilot wordt gehouden onder honderd studenten van de RUG, die een sneltest krijgen voordat ze aan een tentamen beginnen. Door middel van de proef wil de minister onderzoeken wat er nog mogelijk is qua fysiek onderwijs. Ook onderzoeken ze de effectiviteit van spatschermen.

Mbo, hbo en universiteiten zijn tot ten minste 9 februari gesloten vanwege de inmiddels verlengde lockdown. Studenten mogen alleen nog naar de instelling komen voor examens of toetsen, of als ze extra begeleiding nodig hebben. Het is nog niet bekend wanneer sneltesten ook op andere onderwijsinstellingen beschikbaar zijn.