Keuzegids Masters: HU op tweede plaats

Archieffoto masterdiplomering Engineering/Ed van Rijswijk

De HU neemt eindigt net als in 2018, op de tweede plaats in de Keuzegids Masters 2019 in de categorie grootste aanbieders. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) staat bovenaan.

De HU krijgt 63 punten, iets meer dan de 61,5 van vorig jaar. De HAN stijgt met 63,5 punten van de derde plaats naar de top. Andere grote aanbieders zijn Fontys Hogescholen (59) op een derde plek, daarna de Hogeschool Rotterdam (55,5) en hekkensluiter Hanzehogeschool Groningen (48,5).

Net als de Keuzegids over bacheloropleidingen van hogescholen en universiteiten, verschijnt elk jaar een Keuzegids over masters. De gegevens zijn gebaseerd op de Nationale Studentenenquête en rapporten van de accreditatieorganisatie NVAO. Wie bijzonder goed presteert krijgt het predicaat ‘topopleiding’.

• De HU telt vier Topopleidingen: Innovatie in Zorg & Welzijn, Physician Assistant, Project Management en Forensisch Sociale Professional. Vorig jaar waren het er drie.
  • De lerarenmasters scoren niet bijzonder. Vijf onderzochte opleidingen krijgen met twee sterren een voldoende, terwijl Engels, Frans en Biologie het matig doen en Scheikunde als zwak te boek staat. Ook Pedagogiek en Engineering presteren onder het gemiddelde.
  • De meeste masters Educational Needs (speciaal onderwijs) van de HU, Windesheim en Fontys krijgen een voldoende. Maar hier en daar is het oordeel matig, zoals bij de Amsterdamse vestiging van de HU. Net als Urban & Area Development, de gezamenlijke master van de HU en Saxion
  • Fysiotherapie en Advanced Nursing Practice krijgen drie sterren: goed.