Keuzegids Masters: HU zakt naar tweede plaats

Archieffoto masterdiplomering Engineering/Ed van Rijswijk

Hogeschool Utrecht staat in de ranking van de Keuzegids Masters 2018 op een tweede plaats, achter Windesheim. Het is voor het eerst sinds jaren dat de HU niet de eerste plaats bezet op de lijst van grote aanbieders.

De tweede plaats is ook maar nipt geen eerste positie: de HU krijgt 61,5 punten, Windesheim 62. De derde plaats is voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (60 punten) terwijl Fontys (58,5) volgt op vier. Hekkensluiter van de vijf grootste aanbieders is Hogeschool Rotterdam (58), meldt de donderdag 8 maart verschenen Keuzegids Masters 2018.

De HU stond enkele jaren op nummer één in de Keuzegids Masters. De dalende beoordeling zette vorig jaar voorzichtig in, met een waardering van 62,5 punten tegen 63 in 2016. Vorig jaar telde de HU nog zes ‘topopleidingen’ onder de masters, dit jaar zijn het er drie: nieuwkomer Project Management, Urban and Area Development en Zorgtraject Ontwerp.

Lichtpuntjes
Vorig jaar werd nog lof gesproken over de Utrechtse tweedegraads lerarenopleidingen, maar daar is nu geen sprake van. Nederlands, Engels, Duits, Biologie en Scheikunde bevinden zich in de laagste regionen, terwijl Frans, Aardrijkskunde, Wiskunde en Natuurkunde middenmoters zijn.

Er zijn ook nog lichtpuntjes. Zo bezet HBO Informatiekunde een eerste plaats, Advanced Nursing Practica en Fysiotherapie een tweede en Engineering een derde positie (van de acht). De masters Educational Needs, die verspreid over het land worden aangeboden, geven een gevarieerd beeld. De locaties Valkenburg, Vlissingen, Rotterdam en Utrecht doen het goed. Amsterdam en Arnhem krijgen minder waardering, Den Haag is middenmoter.

Bij universiteiten is het volgen van een master na de bachelor de gewoonste zaak van de wereld, maar ook bij hogescholen worden deze kop-opleidingen steeds gangbaarder. Zij zijn vooral bedoeld voor werkenden die zich verder willen bekwamen op hun vakgebied. De Keuzegids Masters HBO baseert zich vooral op de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête, maar ook de oordelen van de accreditatieorganisatie NVAO. De HU en Fontys zijn de grootste spelers in het masteronderwijs.

De Keuzegids Masters 2018 is hier in te zien (inloggen met HU-account).