Keuzegids: HU telt één excellente master

Excellent. Foto: Kees Rutten

De HU heeft één excellente master in huis: Project, Programme & Portfolio Management. Ook enkele andere masters doen het relatief goed, meldt de Keuzegids Masters. Relatief slecht scoren veel masters van de lerarenopleidingen en Educational Needs.

De Keuzegids Masters 2023 is donderdag verschenen. De gids betitelde dit jaar acht hbo-masters als ‘excellent’. Dit predicaat geldt voor tien universitaire masters. De titel excellent krijgt een master als hij op alle vijf beoordeelde gebieden twee plusjes (zeer bovengemiddeld) krijgt. Die gaan bijvoorbeeld over de inhoud van de studie, de docenten, toetsing, sfeer en voorbereiding op de loopbaan.

De HU-master Project, Programme & Portfolio Management scoort dus op alle vlakken buitengewoon goed. Hij richt zich op projectmanagement en is een onderdeel van het Institute for People & Business, voorheen de instituten Business Administration en Arbeid & Organisatie. Andere masters die goed scoren zijn: Forensisch Sociale Professional (vijf plusjes) en Fysiotherapie en Innovatie in Beweegzorg (drie keer dubbelplus en twee keer plus). Ook drie zorgmasters doen het goed.

Weinig plusjes en veel minnetjes

Opleidingen die het slecht doen zijn de masters van de lerarenopleiding van het Instituut Archimedes. Zij krijgen weinig plusjes en veel minnetjes en staan in vergelijking met de opleidingen van andere hogescholen als laatste of een na laatste. Ook de vier masters Educational Needs van de HU in het westen van het land scoren vaak ondergemiddeld. Ook Pedagogiek en Urban Area Development doen het matig.

In vergelijking met de universiteiten komen de hogescholen nog maar net om de hoek kijken als het gaat om de aantallen masters. De HU is een van de grote spelers bij de hogescholen. Fontys is de grote concurrent met 39 masters terwijl de HU met 31 opleidingen de op een na grootste is. De Hogeschool van Amsterdam telt er 21, Hogeschool Rotterdam komt uit op 18, de Hogeschool Arnhem/Nijmegen op 17, Saxion op 11 en Avans op 10.

HU prijkte op de eerste plaats

De Keuzegids Masters baseert zich op de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête (NSE). In totaal bestaan er zo’n 1200 masters, vooral bij universiteiten. De gids behandelt naast de waardering van studenten voor opleidingen ook onderwerpen als toelating en selectie, de arbeidsmarkt en internationalisering.

De gids publiceert sinds 2020 geen rankings meer die aangeven welke universiteiten en hogescholen in totaal het best beoordeeld worden door studenten. De HU bezette in de jaren 2019 en 2018 een tweede plaats in de categorie grootste aanbieders. De nummers één waren Windesheim en Hogeschool Arnhem/Nijmegen. De jaren ervoor prijkte de HU nog op de eerste plaats.