Keuzegids voor Masters zonder lijstjes

Archieffoto masterdiplomering Engineering/Ed van Rijswijk

De Keuzegids Masters bevat dit jaar geen totaalscores per opleiding. En dus zijn er geen ranglijsten te maken van de opleidingen. Verder baseert de gids zich op de Nationale Studentenenquète van 2018 omdat die van 2019 niet doorging.

Een samenloop van omstandigheden leidt ertoe dat er vorige week een uitgeklede Keuzegids Masters 2020 uitkwam. In voorgaande jaren baseerde de gids zich op de jaarlijkse Nationale Studentenenquè (NSE) en de deskundigenoordelen van accreditatieorganisatie NVAO. Hierdoor was het mogelijk de opleidingen van verschillende hogescholen te beoordelen en te ‘wegen’.

Welnu, de NSE ging vorig jaar niet door omdat er twijfels waren over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de enquête. De keuzegids grijpt daardoor noodgedwongen terug op de NSE-uitkomsten van 2018. Daarbij maakt de NVAO sinds kort voor hun oordelen van de individuele opleidingen alleen nog onderscheid tussen voldoende of onvoldoende. Daardoor zijn opleidingen niet meer te vergelijken.

Internationalisering

De HU nam vorig nog een tweede plaats in bij de categorie grote aanbieders, na de HAN. Het had vier topopleidingen: Innovatie in Zorg & Welzijn, Physician Assistant, Project Management en Forensisch Sociale Professional. Maar het predicaat topopleiding vervalt dit jaar ook in de Keuzegids.

Nieuw in de Keuzegids Masters 2020 zijn de onderwerpen ‘internationalisering’ en ‘uitdagend onderwijs’. Zo heeft de gids toch nog iets nieuws te bieden, meldt de organisatie.