Keuzegids: HU opnieuw op gedeelde een-na-laatste plaats

Studenten met hun mobieltje. Foto: Kees Rutten

Het lukt Hogeschool Utrecht niet om aan de onderste regionen van de rankings in de Keuzegids te ontsnappen. De HU staat ook dit jaar op een gedeelde een-na-laatste plaats, gelijk met twee andere hogescholen. Wel krijgt de HU fors meer ‘topopleidingen’ toegekend: van vier naar negen.

Studenten beoordelen in de Keuzegids hbo 2023 de HU, Haagse Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam met 54 punten, op een totaal van 100. Alleen hekkensluiter Hogeschool Inholland scoort met 52 punten minder. Winnaar is opnieuw Avans (71,5 punten) en goede tweede Hogeschool Windesheim (68,5 punten). Het gaat om dertien grote hogescholen die in de Keuzegids hbo 2023 met elkaar vergeleken worden.

Het goede nieuws is dat de HU negen keer het predicaat ‘topopleiding’ te beurt valt (tegenover vier vorig jaar). Zij zijn met minimaal 75 punten het beste in hun vakgebied. Net als vorig jaar vielen in de prijzen: Medische Hulpverlening, Mondzorgkunde, lerarenopleiding Biologie en de associate degree Sales en Accountmanagement. Dit jaar komen daarbij: Vaktherapie, lerarenopleiding Aardrijkskunde en de AD’s Human Resource Management, Engineering en Health & Social Work.

Verbetering zichtbaar

Uitgesplitst naar domeinen vallen ook enkele positieve ontwikkelingen op. Net als vorig jaar scoort geen enkel domein bij de HU bovengemiddeld (met een of twee plusjes). Wel is het zo dat drie domeinen uit een dal kruipen. Zij komen vanuit een ronduit slechte beoordeling (twee minnetjes) van vorig jaar naar een onder-gemiddeld (één minnetje) nu. Dan gaat het om de opleidingen in de domeinen ‘economie en bedrijf’, ‘gedrag en maatschappij’ en ‘techniek en ontwerp’.

Ook bij ‘onderwijs & opvoeding’ is een verbetering zichtbaar: van onder-gemiddeld naar neutraal. Net als vorig jaar presteren dit jaar neutraal: ‘recht & bestuur’, ‘gezondheid’, ‘aarde & milieu’ en ‘exact & informatica’. De betere score bij deze domeinen vertaalt zich nog niet naar een hogere plaats in de ranglijst van hogescholen. Ook andere instellingen krijgen namelijk hogere punten van de studenten.

Randstadhogescholen

In de lijst van dertien grote hogescholen met ‘Beste associate degrees’ belandt de HU met 52,5 punten ook op de een-na-laatste plek, net als vorig jaar.  Hekkensluiter is opnieuw Fontys (49 punten), terwijl Saxion deze lijst aanvoert met 76 punten.

Dieptepunt van de HU in de Keuzegids was de laatste plaats in de editie van 2019. Jaren daarvoor klom de hogeschool vanuit de laagste regionen omhoog tot een middenmoter in de Keuzegids 2015: een gedeelde tiende plek van 17 grote hogescholen. Daarna ging het weer bergafwaarts.

Verder opmerkelijk: nu Hogeschool Rotterdam enkele plaatsen is gezakt, bezetten de grote hogescholen uit de randstad de laatste vijf plekken.

De Keuzegids hbo vergelijkt opleidingen op basis van de Nationale Studentenenquête (NSE). Op basis van deze gegevens komt de gids jaarlijks met ranglijsten, zowel van afzonderlijke opleidingen als hogescholen. Daarnaast informeert de Keuzegids de studiekiezers over de opleidingen zelf, de arbeidsmarkt, de selectie en internationalisering. Er bestaan uitgaven voor universiteiten, het mbo en over masters.

Studenten en medewerkers van de HU kunnen hier lezen wat de score is van alle opleidingen in de Keuzegids (en andere artikelen lezen): inloggen met HU-account in een HU-omgeving (wifi) of met beveiligde VPN-verbinding.