Keuzegids: Universiteit Utrecht weer de beste van Nederland

De Universiteit Utrecht is net als vorig jaar nummer 1 in de ranglijst van brede universiteiten, net voor de Nijmeegse Radboud Universiteit. Dat blijkt uit de vandaag verschenen Keuzegids Universiteiten 2023. De Universiteit van Amsterdam staat op een laatste plaats. Bij de overige universiteiten is Wageningen University & Research de koploper en eindigt de TU Delft op een laatste plaats.

De ranglijst volgt uit de oordelen van ruim 286.000 studenten die dit voorjaar de Nationale Studenten Enquête invulden. Zij gaven cijfers voor de inhoud van hun opleiding, hun docenten, de toetsing, de sfeer en de manier waarop ze worden voorbereid op hun loopbaan. Daarnaast weegt mee hoeveel studenten zich inschrijven voor het tweede jaar en of ze binnen vier jaar zijn afgestudeerd.

Op 13 oktober verscheen al de Keuzegids HBO, met een een-na-laatste plaats voor de HU.