Keuzegids: HU is beste Randstadhogeschool

De Hogeschool Utrecht staat niet meer in de laagste regionen op de lijstjes van de Keuzegids. De HU bezet een gedeelde tiende plaats (met Stenden Hogeschool) van de in totaal zeventien grotere hogescholen. Daarmee is de HU de best scorende Randstadhogeschool.

Dat valt op te maken uit de Keuzegids Hbo 2015, die dinsdag 7 oktober is verschenen. De hogeschool maakt ten opzichte van vorig jaar een behoorlijke sprong omhoog: van een veertiende plek naar een gedeelde tiende. Dat betekent een flinke impuls na de gestage opmars in de afgelopen periode.

Hekkensluiter
Het dieptepunt werd bereikt in 2010 waarbij de HU samen met Inholland als hekkensluiter eindigde. Het jaar erna kroop de hogeschool naar een een-na-laatste plek om in 2012 op een gedeelde derde plaats van onderen te belanden. In 2013 werd het de vier-na-laatste plek.

De HU krijgt van de Keuzegids dit jaar 58 punten (van de honderd); ruim meer dan de 55,5 van vorig jaar. Dit betekent dat de hogeschool niet langer onder het landelijk gemiddelde scoort en in de middenmoot terechtkomt.

Landelijk gemiddelde
De meeste sectoren van opleidingen aan de HU (zoals economie, communicatie en gezondheid) presteren in de Keuzegids op en rond het landelijk gemiddelde. Alleen techniek en maatschappij & recht doen het relatief slecht. Er zijn geen sectoren die het beduidend beter doen.

Hogescholen die de HU achter zich laat zijn die uit Den Haag, Leiden, Rotterdam, Leeuwarden, Amsterdam en hekkensluiter Inholland. De top drie wordt gevormd door de NHTV (Breda), Avans Hogeschool en Hogeschool Zeeland.

Deeltijdopleidingen
De prestaties van de deeltijdopleidingen van de hogescholen zijn dit jaar voor het eerst in de Keuzegids met voltijdopleidingen opgenomen. De HU staat in de top 5 van grote aanbieders op een gedeelde derde plaats (met Fontys Hogescholen). De beste is de Hanzehogeschool terwijl de vijfde plek wordt ingenomen door Windesheim.

De Keuzegids HBO 2015 wordt uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) in Leiden. De rankings zijn onder meer gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) en accreditatierapporten van keuringsinstantie NVAO.

Foto: Keuzegids