Keuzegids: HU-masters op de vierde plaats

De HU bezet een vierde plaats van de elf in de ranking van masteropleidingen bij hogescholen. Dat valt op te maken uit de gisteren verschenen Keuzegids Masters 2013.

Hierin geven studenten en deskundigen hun oordeel over de universitaire en hbo-masters. Dat zijn kopstudies die meestal twee tot drie jaar duren en in deeltijd of in duale vorm gevolgd kunnen worden. De top 3 wordt gevormd door de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Hogeschool Zuyd en kunsthogeschool Artez. Hekkensluiter is de Hogeschool Rotterdam.

Een van de opvallende punten is dat de HU-master special education needs (voor het speciaal onderwijs) beduidend beter scoort dan die van de twee collega's van Fontys en Windesheim. Ook de masters autidief gehandicapten en dovenstudies/gebarentaal komen goed uit de bus.

De master Advanced nursing practice van de HU is beter dan gemiddeld. Met ruim honderd studenten is het de grootste in zijn soort. De opleiding Physician assistent krijgt een gemiddelde score. Afgestudeerden in deze richtingen kunnen bepaalde taken van artsen overnemen. De master Zorgtraject ontwerp, gericht op staf- en beleidsfuncties in de zorg, krijgt het predicaat sterk. Ook fysiotherapie steekt boven het gemiddelde uit.

De masters bij de faculteit Educatie scoren doorgaans op en rond het gemiddelde. Bij de talen is het oordeel dat Nederlands middelmatig presteert, terwijl Duits en Frans onder het gemiddelde scoren en Engels wordt als zwak bestempeld. De exacte vakken steken daar beter bij af. Biologie is een middenmoter maar natuurkunde en wiskunde zijn beter dan gemiddeld. De studies zijn toegankelijk voor tweedegraads docenten; zij kunnen na het afstuderen les geven in de bovenbouw van havo en vwo.

Andere masters van de HU zijn niet in de oordelen van de Keuzegids opgenomen omdat ze te klein zijn of omdat er te weinig informatie beschikbaar was.