Laura van Ginneken Honoursstudent van het Jaar

Een deel van de genomineerden. Laura van Ginneken (linksonder), Gerben van den Hoof (staand, derde van rechts) en Naomi Vlug (middenonder)

Student Fysiotherapie Laura van Ginneken is verkozen tot Honoursstudent van het Jaar 2019. De publieksprijs gaat naar Gerben van den Hoof (Communicatie) terwijl Naomi Vlug (Journalistiek) talentvol werd genoemd.

Collegelid en juryvoorzitter Tineke Zweed reikte de prijzen woensdag 16 januari uit tijdens het Onderwijsfestival HUnext19 in de Werkspoorkathedraal. De jury kozen kandidaten die initiatief tonen of innovatieve activiteiten ontplooien die impact hebben.

Laura was kort na de bekendmaking nog beduusd van zoveel eerbetoon. Ze had het niet verwacht, zei ze. Maar volgens de jury verdient ze de prijs ruimschoots. Ze werkt als vrijwilliger bij een stichting die dagopvang en vakanties biedt aan mensen met een beperking. Ook volgde ze een opleiding tot trainer in sociale vaardigheden en een cursus gebarentaal.

Natuurfilm
Gerben sleepte de publieksprijs in de wacht vanwege zijn inzet voor een natuurfilm, waarvoor hij de social media en de contacten met partners deed. Naomi verbleef afgelopen zomer in Suriname waar zij meewerkte aan een maandblad.

Studenten kunnen deelnemen aan het Honoursprogramma door activiteiten buiten het curriculum te ondernemen, zoals bestuursfuncties of het volgen van extra cursussen. Er bestaan officiële trajecten maar ook privéprojecten zijn mogelijk. Zij verdienen daarvoor één of meerdere sterren. Wie vijf sterren bij elkaar sprokkelt studeert af met ‘with honours’ en krijgt daarvoor een certificaat bij het diploma.

Dit jaar waren twaalf individuele studenten, één duo en één groep genomineerd.