Lectoraat ontwikkelt lesprogramma schuldpreventie voor mbo’ers

Hogeschool Utrecht heeft op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een lesprogramma schuldpreventie ontwikkeld voor mbo-studenten. De lesmethode Dossier Help Mij van het lectoraat Schulden & Incasso laat jongeren nadenken over het zelfstandig voeren van een eigen financiële huishouding.

​Tijdens de Week van het Geld van 9 tot en met 13 maart wordt deze methode voor mbo-studenten gelanceerd. Staatssecretaris Jette Klijnsma van SZW gaat er als eerste, samen met studenten van ROC Midden Nederland, mee aan de slag.

Volgens budgetvoorlichtingsinstituut Nibud heeft één op de vijf mbo’ers schulden. Juist de jongeren die financieel zelfstandig worden – tussen de acht  en 24 jaar – lopen een verhoogd risico op schulden. Preventie wordt bij hen dan ook steeds belangrijker. In zijn algemeenheid werkt dit het best op het moment dat jongeren op het punt staan om essentiële keuzes te maken in hun financiële leven.

Leeftijdgenoten
In Dossier Help Mij gaan studenten aan de slag met de persoonlijke situatie van leeftijdgenoten. Zo kunnen zij fictief – maar levensecht – experimenteren met financiële keuzes en worden ze op een veilige manier geconfronteerd met de consequenties en hoe ver deze kunnen strekken. De methode geeft ook inzicht in professionele hulpverlening in de woonomgeving, voor het geval het toch misloopt. Dossier Help Mij bestaat in totaal uit vijf verschillende personages.
De lancering van de lesmethode tijdens de Week van het Geld past in de samenwerking van Hogeschool Utrecht met ROC Midden Nederland. In het kader daarvan houden HU-studenten ook al een regulier financieel spreekuur voor ROC-studenten. De HU introduceert Dossier Help Mij tot medio 2015 op verschillende mbo-opleidingen in de regio Utrecht. Het lesprogramma is inmiddels onder de aandacht gebracht van gemeenten in Midden-Nederland.