Lintjes-regen? Studenten promoten koninklijke onderscheidingen

In Utrecht krijgen jaarlijks steeds minder mensen een koninklijke onderscheiding. Er komen genoeg personen voor in aanmerking door vrijwilligerswerk of een uitzonderlijke daad, maar zij worden niet genomineerd door een gebrek aan kennis over de selectieprocedure. Althans: dat denkt de gemeente Utrecht. Een groep HU-studenten bedacht een plan om ook studenten erbij te betrekken.

Om meer bekendheid te geven aan de selectieprocedure voor koninklijke onderscheidingen, schakelde de gemeente de Academie van de Stad in. Deze stichting bemiddelt tussen hogeronderwijsinstellingen en stedelijke organisaties. Ze zet studenten in om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Voor dit probleem kwamen ze terecht bij studenten van de HU minor Co-Design. En die hadden een potentiele oplossing: een wedstrijdje 'meeste vrijwilligers' tussen drie studentenverenigingen.

Deze 'Frat Cup' moet ervoor zorgen dat meer studenten vrijwilligerswerk gaan doen. Studentenverenigingen strijden om de vraag wie het meeste vrijwilligerswerk kan doen. Ze kunnen hierdoor ‘De meest sociale studentenvereniging van Utrecht’ worden en leden kunnen een ‘Studentenlintje’ verdienen. Dit is de eerste stap naar het echte lintje, dat voornamelijk wordt uitgereikt aan mensen die minstens vijftien jaar vrijwilligerswerk hebben gedaan. Als bij de jonge doelgroep van studenten het lintje al wordt gepromoot, combineer je traditie en moderniteit, zo bedacht de groep studenten van de minor Co-Design.

Zij zijn gedurende tien weken fulltime bezig geweest met het bedenken en uitwerken van de Frat Cup. In een filmpje is beschreven wat de 'Cup' precies inhoudt en hoe de studenten tot dit idee zijn gekomen. De gemeente Utrecht zal binnenkort het concept bekijken en besluiten of het daadwerkelijk wordt gebruikt.