LOL: Eén hack te veel

Een 20-jarige student computerwetenschappen uit Canada is van school getrapt omdat hij door een hack een lek in een softwareprogramma aan de kaak heeft gesteld. Een abrupt einde van zijn schoolcarrière, maar een onverwacht begin van een ongetwijfeld glorieuze loopbaan. Het bedrijf dat eigenaar is van het programma heeft hem direct daarna een baan aangeboden.

Ahmed Al-Khabaz, student aan het Dawson College in Montreal, ontdekte de fout in het programma Omnivox van het bedrijf Skytech toen hij een app aan het ontwikkelen was. Volgens de computernerd kunnen zelfs digibeten zich door de programmeerfout vrij makkelijk toegang tot het systeem krijgen. Meerdere hogescholen en universiteiten gebruiken Omnivox waardoor persoonlijke informatie zoals burgerservicenummers en cijfercombinaties voor kluisjes van 250.000 studenten te grabbel werden gegooid.

Khabaz meldde het lek netjes bij zijn school en werd door de leiding hartelijk bedankt voor zijn moeite. De programmeerfout zou door Skytech worden gedicht. Enkele dagen later probeerde de student opnieuw het systeem binnen te dringen om te bekijken of het euvel al was verholpen. Dat was voor de schoolleiding één hack te veel en de deugniet werd van school verwijderd. Onmiddellijk daarna kreeg hij verschillende banen aangeboden, waaronder van de makers van het gehackte programma Skytech.

Trajectum signaleert in de rubriek LOL rariteiten in het studentenwereldje 😀