LSVb, PvdA en GroenLinks: minister moet met oplossing komen voor het tekort aan studentenwoningen

Studentenflats op het Utrecht Science Park

De PvdA, GroenLinks en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) eisen gezamenlijk dat minister Ollongren van Binnenlandse Zaken dit najaar met een plan komt om het tekort aan studentenwoningen aan te pakken.

In studentensteden heerst al jaren woningnood. Studenten kunnen nauwelijks nog kamers of zelfstandige eenheden vinden. Vooral in Utrecht en Amsterdam is de situatie nijpend. Bovendien is de kwaliteit van veel studentenwoningen beneden peil, springen ‘foute pandjesbazen’ in dit gat in de markt en kampen studenten met torenhoge huren.

‘Daarom roepen PvdA, GroenLinks en LSVb minister Ollongren op om dit najaar met de behandeling van de woonbegroting met een fonds te komen waaruit versneld extra studentenwoningen kunnen worden neergezet’, schrijven zij in een persbericht.

LSVb-voorzitter Ama Boahene: ‘Door de torenhoge huurprijzen worden studenten die op kamers willen gedwongen om veel geld te lenen. Huisjesmelkers blijven nu ongestraft, terwijl studenten enorme studieschulden opbouwen. Dat kan niet langer.’

Slapen in een busje

In de lokale media staan verhalen van schrijnende studenten die geen woonruimte kunnen vinden. Rick Kloosterman vond vorig jaar nog tijdelijk iets in onderhuur maar kon geen vaste kamer vinden, vertelt hij aan RTV Utrecht. De tweedejaars student aan de Universiteit Utrecht reageerde zo’n 150 keer op aangeboden kamers. Nu logeert hij nog bij vrienden maar als het tegenzit moet hij dagelijks drie uur heen en terug naar het Groningse Zuidhorn.

En UU-student Siem van Hensbergen sliep de afgelopen periode in een busje op een Utrechtse camping, schrijft AD Utrecht. De Duitse student Miera Müller, die begint met de opleiding Creative Business aan de HU, slaapt in de woning van een vriend die op vakantie is. Ze hoopt op het laatste moment een kamer te vinden. ‘Anders moet ik terug naar Duitsland en kijken of ik online kan studeren. Maar misschien moet ik wel op zoek naar een andere hogeschool’, zegt ze tegen de krant.

21.500 extra wooneenheden erbij

Minister Ollongren schreef gisteren in een brief aan de Tweede Kamer dat met het Actieplan Studentenhuisvesting de afgelopen jaren stevig is ingezet op meer woonruimte voor studenten. ‘De verwachting is dat in de periode tot en met 2025 ongeveer 21.500 extra wooneenheden erbij komen in de grootste studiesteden.’

Net als vorig jaar trekt het ministerie dit jaar 50 miljoen uit voor huisvesting voor aandachtsgroepen op de woningmarkt, zoals vergunninghouders. Dat geld ‘kan ook ingezet worden voor studentenhuisvesting’, schrijft de minister. Maar voor deze groep wordt dus geen extra budget uitgetrokken.

Inmiddels is er goed nieuws voor Siem van Hersbergen: hij heeft een kamer gevonden in een boerderij op fietsafstand van het Utrecht Science Park.

Ook interessant: GGD-vaccinatielocatie geopend op De Uithof