LSVb klaagt: Ministerie overtreedt leenregels

De Landelijke Studenten Vakbond vraagt de Autoriteit Financiële Markten om een onderzoek. Het ministerie van OCW zou studieleningen te veel aanprijzen en de terugbetaalregels eenzijdig wijzigen voor mbo’ers die naar het hbo willen.

Er kleeft een aantal gebreken aan het leenstelsel dat minister Bussemaker door Tweede en Eerste Kamer probeert te krijgen, schrijft de LSVb in de gisteren ingediende klacht bij de AFM. Volgens de bond zijn het ministerie van OCW en de Dienst Uitvoering Onderwijs financiële dienstverleners in de zin van de wet, maar houden ze zich niet aan de gedragsregels.

Geld lenen kost geld
Ze zouden de ‘geld lenen kost geld’-bepaling overtreden en studieleningen 'heel normaal' noemen. Ook is het volgens de LSVb verboden dat ook minderjarige – en dus handelsonbekwame – studenten leningen kunnen aangaan zonder dat daarvoor toestemming wordt gevraagd aan hun wettige vertegenwoordiger.

De wet op het ‘studievoorschot’ wijzigt bovendien eenzijdig de leenvoorwaarden voor mbo-scholieren die naar het hbo doorstromen. De nieuwe leenregels gaan dan namelijk ook gelden voor de schuld die ze opbouwden in het mbo. Daardoor ontstaat er volgens de LSVb rechtsongelijkheid tussen mbo’ers die wel en niet doorstuderen in het hbo.

Geen voorlichting
Verder verwacht de LSVb grote uitvoeringsproblemen en moeten de eerste studenten zich bij sommige opleidingen al vóór 15 januari aanmelden. Ze gaan dan een lening aan terwijl ze daar nog geen voorlichting over hebben gehad. De LSVb vraagt de AFM een onderzoek in te stellen en roept de minister op haar wetsvoorstel aan te passen.