Ludieke actie tegen plannen studiefinanciering

De activisten van SP-jongerenorganisatie ROOD in Utrecht voeren vanavond een ludieke actie tegen de studiefinancieringsplannen van het kabinet. Vanaf 18.00 uur spreken ze op de Bakkerbrug aan de Oudegracht winkelend publiek aan: welke JSF hebben zij het liefst: de Joint Strike Fighter of Jouw Studie Financiering?

Het stoort de jongeren dat er miljarden worden besteed aan vliegtuigen terwijl dat geld ook ingezet kan worden voor studiefinanciering. Zoals bekend wil de regering de basisbeurs afschaffen en er een leenstelsel voor in de plaats laten komen. Ook zijn er plannen om de ov-kaart in zijn huidige vorm af te schaffen. Dit leidt er volgens ROOD toe dat studenten met een schuld worden opgezadeld en dat het onderwijs minder toegankelijk wordt.

Woordvoerder Miloš Todorović in een verklaring: ‘Van één JSF-vliegtuig kunnen 125.000 studenten een jaar lang studiefinanciering krijgen. Waarom geld uitgeven aan oorlogstuig, als we ook kunnen voorkomen dat studeren niet opnieuw een elitehobby wordt.’ Volgens hem zijn in meerdere steden actiecomités opgericht om te protesteren tegen de verslechtering van de studiefinanciering en ov-kaart.